fbpx
Katrin_Koit_mobile_600
Katrin-Koit_2560_1050

KATRIN KOIT

Muotoilija ja yrityskätilö
katrin@designambulance.fi
(33) 6 52 33 72 16
49 Rue de Ponthieu,
75008 Paris,
Île-de-France, France

MENEILLÄÄN

2019...
Koulutuksen kehittäminen. Design Ambulance
2010...
Konsultti. KONE Corporation
2019...
Luennoitsija. Donghua Yliopisto. Shanghai

PALKINNOT

15000 EUR stipendi /Suomi-Viro Kulttuurisäätiö

Red Dot Design Award, Kone Corporation

German Design Award, Kone Corporation

Iconic Award, Kone Corporation

Good Design Award, Kone Corporation

TULI apuraha Tekes, tekes.fi/programmes/Tuli

Innovative product for Iittala Oy AB, 1st Prize

PROJEKTEJA

KONE, kaikki tiimitöitä:
Globaali ja lokaali sisustuskonseptien suunnittelu
Kiina, Intia, Lähi-Itä, Euroopa
Palvelumuotoilun pilottiprojekti/ UK
Global Design Guidelines, kirjoittaminen ja kuvitus
“Miten myyt muotoilua” koulutusmateriaalien suunnittelu
Trendien ja asiakassegmenttien tutkimuksia.

Maurepas Ooppera (FR):
Lavastesuunnittelu

KOULUTUS

2017
Yritysneuvojan erikoisammattitutkinto
Suomen Yrittäjäopisto
2010
TaM. Tekstiilisuunnittelu ja Teollinen muotoilu
Aalto Yliopisto

TAIDOT

0%

Design thinking/ Muotoiluajattelu

0%

Business design/Konseptisuunnittelu

0%

Graafinen suunnittelu, pintasuunnittelu

0%

Palvelumuotoilu

0%

Suomi, Viro, Englanti

0%

Adobe CC

0%

Adobe CC

0%

WordPress

0%

3D mallinnus, Rhinoceros ja Keyshot

TAPAHTUMIA JA PROJEKTEJA

*Strategiatyötä esitellään vain asiakkaan luvalla.

Luennot Donghua Yliopistossa, Kiina, Shanghai
Donghua Yliopisto (DHU), perustettu 1951, on yksi valtion avainyliopistoista suoraan Kiinan opetusministeriön alaisuudessa. Sen erikoisalat, kuten muotisuunnittelu, kansainvälinen kauppa, materiaalitiede ja tietotekniikka, ovat saaneet hyvän maineen sekä kotimaassa että ulkomailla.

Materiaali-innovaatiot. Material District, joka on yksi johtavista materiaalikirjastoista maailmassa, järjestää vuosittain ison materiaaliseminaarin. Tänä vuonna pääpaino oli ekologisissa materiaaleissa ja materiaalien luovassa käytössä. Esillä oli muun muassa sieniin perustuvia materiaaleja ja monenlaisia kuituja joista kehitetään vaihtoehtoja sekä nahkalle että erinäisille sisustusmateriaaleille. Kun aiemmin ekomateriaalit ovat olleet kohtalaisen rumia ja epäfunktionaalisia, olin todella innoissani siitä että nyt ne alkavat oikeasti kilpailemaan perinteisten materiaalien kanssa kestävyydellä, kauneudella ja myös hinnalla.

Monista Material District seminaarin inspiroivista esimerkeistä nostaisin esille pääasiassa puurakentamiseen keskittynyt arikkitehtiduo Space Popularin. Lara Lesmes ja Fredrik Hellberg nojaavat suunnittelussa vahvasti traditioihin ja onnistuvat kääntämään arkkitehtuurin vakavamielisen maailman päälaelleen positiivisuudella ja väri-iloittelulla, tinkimättä käydännöllisuudesta.

Innovaatiot. Kattava leikkaus mielenkiintoisia konsepteja tieteen, taiteen ja teknologian yhtymäkohdista on esillä Pompidou Centerin näyttelyssä ”Designing the living”. Näyttelyssä tutkitaan miten digitaaliset työkalut ja bioteknologia mahdollistavat elävän materian suunnittelun ja tutustutaan aiheen historiaan ja mielenkiintoisiin projekteihin.

Muotoilupolitiikka. Vitra. Basel. Koska se miten, miksi ja kenelle me muotoillaan tulee koko ajan tärkeämmäksi, muotoilukritiikillä on päivä päivältä isompi rooli muotoilijan ammattikuvan kehittämisessä. Vitra designmuseon järjestämä ”Politics of Design” näyttely oli hyvin ajankohtainen muistutus Victor Papanekin ja aikalaistensa lähestymistavasta kulutuskulttuuriin, sekä muotoilun sosiaalisista vaikutuksista.

“Design Politics” Neljän illustraation sarja: Muotoilija käyttää psykologiaa, Muotoilija on kiinnostunut liiketoiminnasta, muotoilija käyttää teknologiaa ja muotoilija on kiinnostunut luonnosta.

Vuoden 2018 Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa oli teemana ”Freespace”. Koska kaikki mitä me teemme ja miten voimme elää riippuu suuresti arkkitehtuurista olin erityisen innostunut Wang Shun ja Lu Wenyun Amateur Architecture Studiosta. Heidän työn aiheena oli spontaanin laittoman arkkitehtuurin säilyttäminen kaupunkitilassa.

Voittaja oli Sveitsin paviljonki joka monen muun tavoin kritioi anonyymia nykyarkkitehtuuria ja sen vaikutusta ihmisiin.

Australian paviljonki oli yksi monista joka panosti luontokokemukseen.

Vieritä ylös