fbpx
ampari

MUOTOILU LÖYTÄÄ VASTAUKSEN MIHIN TAHANSA KYSYMYKSEEN

Tässä sitä ollaan, ehkä vielä enemmän kujalla kuin ikinä aiemmin. Toivottavasti pääsette luontoon, sillä täällä on kulunut kaksi viikkoa pariisilaisessa miniasunnossa vaihtelevasti itkupotkuraivareiden ja itsesäälin merkeissä. Täällä kaupunki on normaalisti olohuone, työhuone ja keittiö. Kotona käydään vain nukkumassa.

Mutta ihminen on sopeutuva eläin. Aika nopeasti hyväksytään tilanne, ja ideoita siitä, miten tästä voisi selvitä ihmisenä ja pienyrittäjänä alkaa nousta kiihtyvään tahtiin. Myöhemmin nähdään, oliko se juna vai näkyykö tunnelin päästä todellakin valoa, mutta vaikuttaa siltä, että tämä tilanne tuo meille lukuisia uusia mahdollisuuksia, jos olemme vikkeliä.

Muotoilun ja taiteen rajamailta löytyy mielenkiintoinen ilmiö nimeltä spekulatiivinen muotoilu. Törmäsin siihen ensimmäisen kerran vuonna 2014 kirjassa Speculative Everything: Design, Fiction and Social dreaming, ja se mullisti kokonaan käsitykseni muotoilusta. Sen idea on luoda erilaisia tulevaisuuden skenaarioita tuotteiden avulla. Kirjan kirjoittajien mukaan traditionaalinen muotoilu on ratkaisukeskeistä, suunnittelussa keskitytään nykyhetkeen, kohderyhmä on asiakas ja koko suunnitteluprosessin tarkoitus on saada meidät ostamaan tuote. Spekulatiivinen muotoilu taas on suoraviivaisen ongelmanratkaisun sijaan väline tai työkalu, jolla luodaan erilaisia tulevaisuuksia ihmisille. Varmasti näemme aivan eri mahdollisuuksia, kun luovumme passiivisesta yritys–asiakas-vastakkainasettelusta ja kohtelemme sekä itseämme että muita aktiivisina yhteiskunnan jäseninä. Spekulatiivisen muotoilun tavoite on saada meidät ajattelemaan.

Speculative Everything:  Design, Fiction, and Social Dreaming, by Anthony Dunne and Fiona Raby, published by The MIT Press.

Taiteellinen ja epäkaupallinen ajattelumalli sopii hyvin tähän tilanteeseen, jossa monet ihmiset etsivät uusia toimintatapoja. Koska hetkeksi on kaikki sekaisin, ei ole passiivisia asiakkaita, joita vain ruokitaan tehotuotetuilla esineillä ja elämyksillä samalla, kun he juoksevat oravanpyörässä. On vain joukko ihmisiä, joka yrittää tulla toimeen niin hyvin kuin pystyy.

Miten tässä tilanteessa voisi sitten suunnitella uusia tuotteita tai tulevaisuutta?

Aivan samalla tavalla kuin ennenkin! Salasana on empatia.

Mitä arvostamme nyt ja sitten, kun tämä kriisi on ohi?

Kulutuskaranteeni saa varmasti katsomaan turhakkeita eri tavalla, ja ehkä kodilla on tulevaisuudessa hieman erilainen rooli turvapaikkana –kaikki haasteet ovat mahdollisuuksia.

Mahdollisuus 1: Suojavarusteet ja ”medical fashion”

Hengityssuoja on lukuisten naamioiden seuraaja. Naamion teho on tietysti aluksi perustunut uskomuksiin. Modernin aikakauden hengityssuojaimen ”virallinen” tarina alkoi Kiinassa vuonna 1910, mistä se levisi maailmalle. Toisin kuin Aasiassa,  Euroopassa suojaimien käyttö on kuulunut terveydenhuollon henkilökunnalle ja yksittäisille suurkaupunkien asukkaille, jotka ovat herkkiä ilmansaasteille.

QuickTake by Bloomberg

Jos melkein koskemattomat EU:n design-suojavälinemarkkinat kiinnostavat, nyt on loistava hetki kehittää sekä toimiva että kaunis tuote ja miettiä, mitä muita tuotteita tähän kategoriaan mahtuu: lasit, hanskat, takit, pestävät jalkineet?  

Funktionaalisten ominaisuuksien lisäksi tämä trendi vaikuttaa myös pelkkään estetiikkaan. Varmasti nähdään pian paljon mielenkiintoisia vaatetusratkaisuja, jotka ammentavat viruksen aiheuttamista peloista, uskomuksista, tilanteista ja tuntemuksista.

Mahdollisuus 2: Hygienia ja siivous

Ekologiset puhdistusaineet ja saippuat ovat olleet hitti jo monta vuotta. Tämä trendi saa nyt vauhdin lisäksi varmasti myös uusia ulottuvuuksia, sillä eteeriset öljyt ja etikka eivät tehoaa viruksiin, tai tehoa ei ole vielä tutkittu. Pisimmän korren tässä kilpailussa vie se, joka pystyy yhdistämään luonnonmukaisuuden ja tehokkuuden. Jos et ole itse lääkäri tai biologi tmv, nyt olisi hyvä hetki ottaa yritykseen osakas, joka pystyy hoitamaan testauksen ja tuotekehityksen teknisen osuuden, joka tarvitaan sertifiointia varten.

Hygieeninen kauppakassi olisi hitti. Onko materiaaleja johon virus ei tartu? Onko materiaaleja joita on helppo desinfioida kauppareissun jälkeen?

Vaaditaanko puhdistusvälineiltä jotain erityistä?

Emotionaaliset tarpeet eivät saa jäädä tekniikan varjoon:

Mahdollisuus 3: Sisustustuotteet kotiin ja julkisiin tiloihin

Ulkona liikkuessa päällimmäinen ongelma on, että kukaan ei enää halua koskea mitään. On lukuisia mahdollisuuksia rakentaa esteettömiä kulkureittejä.

Sen lisäksi, että pienissä kodeissa tarvitaan ehkä ratkaisuja kenkien ja ulkovaatteiden säilytykseen sekä tartunnanaiheuttajien viimeistään ulko-ovelle pysäyttämiseen ja hätävaran säilytykseen, kodista tulee eri tavalla tärkeä kuin ennen. Tässä on paljon kulttuurieroja, joissakin kulttuureissa koti ei ole ennen ollut se paikka, missä vietetään paljon aikaa, vaan sosiaalinen elämä on eletty kodin ulkopuolella.

Monissa kaupungeissa ihmisillä katkeaa kosketus luontoon täysin, koska kotia ei ole suunniteltu ulkonaliikkumiskieltoja silmällä pitäen. Kosketus luontoon vähentää stressiä, ja biofilic design, joka ehkä kääntyy suomeksi luonnonmukaiseksi suunnitteluksi, tarjoaa lukuisia ideoita siitä, miten luontoa voi tuoda kotiin.

Mitä on luonnonmukainen suunnittelu? Lue tästä.

Mahdollisuus 3: Kotitoimisto

Mitä kaikkea tarvitset ergonomiseen työskentelyyn ja työvälineiden pysymiseen järjestyksessä?

Miten pystyt piilottamaan työt näköpiiristä kello viideltä ja aloittamaan vapaa-ajan vieton?

Loppukevennyksenä: Yritykset haluavat varmasti lahjoittaa työntekijöiden motivaatiota vahtivat villasukat, jos tämä kriisi kestää vielä kauan. Tuote ja toteutus Deeplocal.

Jännittäviä mahdollisuuksia on enemmän kuin pitkään aikaan. 

Jos et tänään jaksa aloittaa, vietä päivä katsoen sivistävä muotoiluelokuva

WEBINAARI: KUOHAUTTAVAT KUVIOT

Taide pelastaa maailman ja yrityksesi.

  • Kuosit merkityksen luojana

    Miksi kuvioilla on niin vahva vaikutus ihmisiin? Miten hyödynnämme tätä vaikutusta yritystoiminnassa?

  • Funktionaaliset kuviot

    Voiko kuvioilla tehdä muutakin kuin koristella? 

  • Miten suunnittelet hyvän kuosin?

    Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kuvion suunnittelussa? Mitä on kokeellinen kuosisuunnittelu? Epäonnistunut kuviot maailmalta ja omista "aarreaitoista".

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös