Woodoo

NOITATOHTORI

Alkaa helposti kuumottaa rationaalista pohjoisen yrittäjää, kun puhutaan markkinoinnista, koska hyvä tuotehan myy itseensä. Markkinointi on huuhaata! Miten sitten niin helposti päädytään pisteeseen, että lopulta markkinointi joutuu yksin shamanoimaan tuotteista myyviä?
Lukemattomat projektit alkavat pisteestä, jossa innokas porukka heittelee ideoita ja suunnittelee maailmanvalloitusta, mikä on loistava lähtökohta. Heräät yöllä kirjoittamaan vihkoon muistiinpanoja, ja aamulla juoksujalkaa töihin. Jonkun ajan päästä, projektin loppupuolella, sama porukka sanoo, että ei tällä budjetilla ja aikataululla irronnut. Tekeminen maistuu puulta, mutta ollaan asiallisia ja esitetään, että kaikki meni ihan kuin piti. Kun homma on valmis, kaikki katseet kohdistuvat markkinointiin, joka kaipaa salaa Mad Men -sarjan drinkkejä ja puitteita, jotka vastaavat aikaa, jolloin tuotteet ja asiakkaat yhdistettiin jälkikäteen.

Kerran olin suunnittelemassa yhtä näyttelyä. Siinä oli loistavana alkulähtökohtana mielenkiintoinen vastakkainasettelu, ja mietittiin innolla, miten siitä saisi rakennettua visuaalisesti koskettavan inhimillisen tarinan, joka kiinnostaisi jokaisessa maailmankolkassa. Museo halusi myydä näyttelyä muihin maihin, jopa sellaisiin, joissa on omasta takaa miljoona kertaa enemmän aarteita. Aarteet, jotka olivat osa näyttelyä, eivät rehellisesti sanottuna olleet globaalissa mittakaavassa mielenkiintoisia, mutta tarina oli. Ei kysymystäkään, etteikö näyttely olisi menestynyt, jos ei johtoon olisi iskenyt pelko esitellä vastakkainasettelua rehellisesti ja mielenkiintoisesti. Tarina poistettiin kokonaan. Näyttelyä ei myyty mihinkään.

Uskalla antaa kolme tippaa verta hyvälle idealle, sitten voit käyttää energian todellisten, asiakkaillesi merkittävien tarinoiden hiomiseen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *